Hengebroen over Julsundet blir spektakulær. Broen vil gå mellom Nautneset i Midsund kommune og Julbøen i Molde kommune.


Her vil det komme firefelts hengebro med et fritt spenn på 1 625 meter. 

Hengebro er en velkjent brotype det er lang erfaring med over hele verden. En hengebro har mange fordeler. Den er forholdsvis billig å bygge sammenlignet med mange andre brotyper. I prinsippet er det bare to tårn, to kabler og et brodekke som henger under. En hengebro kan bygges høyt over vannflaten. Dermed kommer den ikke i konflikt med skipstrafikken. Seilingshøyden på Julsundbrua blir 65 meter slik at store skip kan passere under. En hengebro kommer heller ikke i kontakt med sjøen. Dermed er ikke store bølger et problem. Den største utfordringen er belastning fra vind, men dette er Julsundbrua konstruert for basert på flere år med vindmålinger i området.

Plasseringen av Julsundbrua vil gjøre den til inngangsporten til Romsdalsfjorden fra nord. Her vil både Hurtigruten og cruiseskip passere under. Dermed blir Julsundbrua et godt eksponert landemerke.

Julsundbrua har potensial til i seg selv å bli en viktig turistattraksjon. I tillegg vil den bringe turistene nærmere den flotte naturen i ytre Romsdal og gjøre øyene i Midsund og Aukra lett tilgjengelige. Den vil dermed gi betydelig verdi for turistnæringen på Vestlandet.